Violența împotriva femeilor și violența domestică este un fenomen social distructiv și o încălcare gravă a drepturilor omului, care se amplifică în diverse situații de criză, cum ar fi cea provocată de COVID-19. De la izbucnirea pandemiei, în diferite țări ale lumii se atestă o creștere dramatică a numărului de cazuri de violență. Situația victimelor, starea lor de sănătate fizică și mentală, este agravată de mai mulți factori, cum ar fi: anxietatea generală din societate, stresul generat de epidemie, dificultăți de raportare a violenței din cauza izolării, dificultăți economice, traumele psihice, pe lângă alte probleme individuale și colective. Impactul negativ al violenței asupra copiilor este semnificativ și poate fi de lungă durată. Astfel, asistența victimelor și a copiilor lor nu reprezintă o chestiune privată și trebuie să devină o prioritate pentru autorități.
Reabilitarea victimelor diferitor forme de violență este activitatea de bază a Centrului ”Memoria”. În contextul crizei cauzate de COVID-19, RCTV Memoria și-a adaptat activitatea pentru a oferi serviciile necesare victimelor și copiilor lor, pentru a acoperi nevoile și problemele lor.
În perioada mai-iunie 2020, RCTV Memoria va implementa un model nou de asistență a victimelor violenței, care va include: servicii de consiliere psihologică, socială și juridică și asistență medicală prin metode noi, cum ar fi telemedicina, tele-psihologia.
În dependență de nevoile și posibilitățile beneficiarelor, serviciile vor fi disponibile online, rețele sociale, sau la telefon (fix sau mobil).
Această inițiativă este desfășurată cu suportul UN Women Moldova și finanțată de Suedia.
RCTV Memoria a participat astăzi la Webinarul privind schimbul de bune practici între organizațiile societății civile din Moldova și România, care se angajează activ în prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și fetelor, pentru a răspunde COVID-19. Evenimentul a fost organizat de către UN Women Moldova și Ambasada Suediei în Republica Moldova la care au fost conectați online cca 30 participanți.
Sesiunea a fost deschisă cu o prezentare a situației de către Dl Peterson Magoola, Reprezentant interimar de țară UN Women Moldova și Dna Anna Lyberg, Ambasadoarea Embassy of Sweden in Chisinau.
Din partea Romaniei au participat Asociația pentru Libertate și Egalitate A.L.E.G. și Asociația PAS Alternativ. Din partea societății civile din Republica Moldova au participat mai multe ONG-uri, membre ale Coaliția Națională ”Viața fără Violență în Familie” , care și-au împărtășit experiența de lucru. Asociatia Impotriva Violentei "Casa Marioarei", Asociația Obștească Artemida, Promo-LEX și Centrul Internațional „La Strada Moldova”
Dna Ludmila Popovici, Directoarea executivă a RCTV Memoria a vorbit despre experiența, practicile pozitive și aspectele inovative, ca răspuns la cazurile de violența în baza de gen în contextul pandemiei. De asemenea s-a menționat că la femeile asistate se observă o acutizarea a stărilor de anxietate și depresie, care necesită o abordare comprehensivă și un răspuns prompt.
Este important să se mențină abordările centrate pe victime și pe traumă, in contextul pandemiei COVID-19, în procesul de adaptare a echipei dar și a beneficiarelor la noile condiții, care să includă atât informare, cât și instruire, abilitare și dotarea cu cele necesare pentru lucrul la distanță. Echipa RCTV Memoria învață prin acțiune și de la colegii din alte centre de reabilitare din lume și lucrează în prezent la Protocoalele/manualele de telemedicină, telepsihologie, adaptate la condițiile din Moldova, pentru a putea oferi sprijinul necesar victimelor violenței în baza de gen și în familie . Pe lângă constrângerile financiare, Dna Ludmila Popovici a menționat și una din provocările cu care se confruntă acum echipa – lipsa unui automobil, pentru nevoile echipei și efectuarea vizitelor la domiciliul beneficiarilor, pentru a distribui cele necesare, inclusiv medicamente.
Coaliția Națională „Viața fără Violență în Familie”, rețeaua comună a 21 de organizații din domeniu, vine cu 15 recomandări despre ce să faci și unde să te adresezi dacă ești victima violenței domestice.
Specialiștii spun că în contextul pandemiei de COVID-19, autoizolarea este un factor care supune femeile și copiii lor unui risc mai mare de violență din partea partenerilor agresivi. În aceste condiții, posibilitățile victimelor de a raporta cazurile de violență, de a sesiza poliția, de a se adresa serviciilor de suport sunt mult mai limitate, pe alocuri chiar imposibile.
Prezentele recomandări sunt destinate specialiștilor cu competențe în domeniul prevenirii și combaterii violenței în familie, precum și victimelor și potențialelor victime ale violenței, inclusiv violenței în familie pentru a asigura intervenții eficiente în cazurile de violență în contextul COVID-19.
Lista centrelor și serviciilor din cadrul Coaliției Naționale, disponibile în perioada COVID-19.
În acest an, marcăm 11 ani de la evenimentele tragice din 7 aprilie 2009, când peste 600 de persoane au fost maltratate, reținute și bătute cu cruzime, nu au beneficiat de o justiție independentă și echitabilă, au fost deținute în condiții inumane, fără apă și mâncare. În acele zile de groază, cel puțin cinci persoane și-au pierdut viața în condiții suspecte. Totuși, statul și-a asumat doar un singur deces.
Organizațiile semnatare consideră dosarul 7 aprilie unul EȘUAT. Toate persoanele cu funcție de răspundere au fost achitate sau scoase de sub urmărire penală. Toți torționarii au scăpat basma curată.
Reamintim că oficial au fost înregistrate și examinate, în special de Procuratura militară Chișinău şi Procuratura mun. Chișinău, 108 sesizări cu privire la infracțiuni comise de factori de decizie și ofițeri de poliție. În 31 de cazuri procurorii s-au autosesizat din materiale apărute în presă sau din declarații. În 71 de cazuri au fost pornite dosare penale, dintre care, 42 pentru tortură și 19 pentru exces de putere sau depășirea atribuțiilor de serviciu. Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a condamnat Moldova în 8 cauze, cu referire la dosarul 7 aprilie 2009, iar alte peste 40 de cereri cu sunt în curs de examinare.
Organizațiile semnatare sunt îngrijorate că după 11 ani de la evenimentele din aprilie 2009, persoanele cu funcții de răspundere au continuat să dețină funcții de conducere în cadrul diferitor instituții pentru că au beneficiat de impunitate sau au fost achitate de către instanțele de judecată.
Considerăm că organele de urmărire penală și ale procuraturii nu au depus eforturile necesare pentru aducerea în fața justiției a celor responsabili, iar ca efect instanțele de judecată nu i-au condamnat din varii motive. Organizațiile semnatare CONDAMNĂ inacțiunea statului de a deferi justiției vinovații de comiterea actelor de tortură și relelor tratamente din cadrul evenimentelor din aprilie 2009 și ignorarea constantă a victimelor torturii.
Constatăm cu regret că mai mulți funcționari își continuă activitatea în instituțiile în care au activat anterior, au fost promovați sau activează în alte instituții de stat.
Regretăm că sute de victime ale torturii au rămas traumatizate pe viață și nu au primit nici un suport real din partea statului, cu excepția unor compensații bănești, incomparabil de mici față de prejudiciul cauzat. Legea nr 137 (2017), cu privire la reabilitarea victimelor infracțiunilor este ineficientă și nulă, fără mecanisme de implementare, iar Comentariul General Nr 3 (2012) al Comitetului ONU împotriva torturii la art. 14 al Convenției ONU împotriva torturii a fost și este ignorat.
Este inadmisibil că multiplele obligațiuni internaționale ale Republicii Moldova în vederea "toleranței zero" față de tortură rămân a fi violate până în prezent, indiferent de multiplele recomandări publicate în diverse rapoarte în fiecare an.
Organizațiile semnatare amintesc autorităților că într-un stat de drept justiția este o prioritate. Autoritățile trebuie să-și îndeplinească obligațiile dictate de documentele internaționale în domeniul drepturilor omului pe care le-au semnat, dar și cele naționale menite să asigure tuturor persoanelor drepturi egale.
Dosarul 7 APRILIE 2009 a fost ignorat până în acest moment de toate guvernările și poate crea precedente periculoase!
SOLICITĂM autorităților RM următoarele:
Organizațiile semnatare:
De o săptămână, RCTV Memoria și-a sistat temporar activitatea, în legătura cu situația epidemiologică declanșată de răspândirea virusului COVID-19.
!!! Vă rugăm să respectați restricțiile Stării de urgență și să luați toate măsurile necesare, pentru a vă proteja atât voi, cât și familiile voastre sau alte persoane din jurul vostru.
Deoarece s-au înregistrat mai multe apeluri telefonice și s-au identificat mai multe probleme și nevoi ale beneficiarilor noștri, am decis următoarele:
Vă dorim multă sănătate, forțe și răbdare, pentru a depăși toate dificultățile și problemele legate de pandemia cauzată de COVID-19.
Suntem alături de voi și în aceste zile grele. Împreună vom reuși!
Echipa RCTV Memoria.
La data de 30 septembrie 2019 a fost organizată cea de a doua Sesiune a Modulului de instruire în domeniul Drepturilor Omului, Prevenirea Torturii și a altor tratamente inumane și degradante. Scopul acestui instruiri: Prevenirea torturii și a tratamentelor inumane prin instruire și informare.
În cadrul acestui modul au fost instruiți cca 60 de carabineri. Evenimentul a fost găzuit de Inspectoratul General de Carabineri, Unitatea Militară 1001.
Formatorii instruirii Ludmila Popovici și Dumitru Russu au discutat subiecte importante precum Rădăcinile sociale ale torturii și altor forme de violență interumană, inclusiv violența în bază de gen. Un subiect nou pentru participanți a fost ”masculinitatea toxică”, despre care au ascultat cu interes și s-au implicat în discuții.
Eveniment organizat în cadrul Proiectului „Joint efforts in the Strengthening the capacities of the National Preventive Mechanism and in preventing and combating torture and ill-treatment in Moldova, through training and sharing the experience of RCTV Memoria”, implementat cu suportul finaciar din OPCAT Special Fund. #StopTorture
În perioada 25-27 septembrie, reprezentanții echipelor multidisciplinare din raionul Fălești au beneficiat de instruirea în domeniul intervenției eficiente a asistenților sociali în cazurile de violență în familie. Atelierele de instruire au fost orgnizate de Asociația Promo-LEX, RCTV Memoria și Asociatia Impotriva Violentei "Casa Marioarei", la la inițiativa Asociației „Sat Modern”, în colaborare cu Consiliul Raional Fălești și DASPF Fălești.
În acest context, participanții au analizat și discutat despre noua Instrucțiune a Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale privind intervenția structurilor teritoriale de asistență socială în cazurile de violență în familie, în vigoare din iulie 2019, în baza Ordinului 903 din 29.07.2019.
În total, au fost instruiți peste 100 de reprezentanți ai echipelor multidisciplinare din raionul Fălești (asistenți comunitari, polițiști și asistente medicale).
Evenimentele au fost organizate în cadrul proiectului „Serviciul Asistență a Victimelor Violentei Domestice în r. Fălești”, implementat de Asociația „Sat Modern”, cu suportul Asociației Promo-LEX, RCTV “Memoria” și Asociației Împotriva Violenței “Casa Mărioarei”, din sursele financiare ale European Union in the Republic of Moldova.
Organizațiile și persoanele semnatare, își exprimă îngrijorarea față de inițiativa de a lichida Consiliul pentru prevenirea torturii (CpPT) și transmiterea către Avocatul Poporului (Ombudsman) a atribuțiilor prevăzute de Mecanismul național de prevenire a torturii (MNPT). Considerăm că această inițiativă nu este necesară și nu există premise pentru schimbarea acestor competențe.
La 8 august 2019, Ministerul Justiției a publicat un comunicat de presă prin care se anunța despre inițierea consultării opiniei publice referitor la modificarea legii cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul). Printre propunerile înaintate, se regăsește inițiativa de lichidare a Consiliului pentru prevenirea torturii (CpPT) și transmiterea către Ombudsman a atribuțiilor prevăzute de Mecanismul național de prevenire a torturii (MNPT), reglementat în Capitolul V din Legea nr. 52 din 3 aprilie 2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul). Nu este prima dată când se anunță despre o asemenea intenție. La 10 Septembrie 2018, Ministerul Justiției a anunțat despre inițierea procesului de elaborare a proiectului de modificare a Legii cu privire la Avocatul Poporului, inclusiv în baza recomandărilor formulate în Avizul Comisiei de la Veneția nr. 808/2015.
La 9 august 2019, pe pagina web a Avocatului Poporului, a fost publicat un comunicat de presă. Oficiul Avocatului Poporului pledează pentru clarificarea formulei MNPT și desemnarea Avocatului Poporului în calitate de Mecanism național de prevenire a torturii, cu antrenarea reprezentanților societății civile și specialiștilor în diverse domenii în activitatea acestuia. Comunicatul de presă este însoțit de o notă informativă și propuneri de modificare a legislației în vigoare. La 13 august 2019 Avocatul Poporului a recomandat Ministerului Justiției să solicite expertiza instituțiilor internaționale a propunerilor Instituției Ombudsmanului privitor la formula MNPT din Moldova.
La 14 august 2019, membrii societății civile din cadrul CpPT au publicat opinia privind inițiativa comună a Ministerului Justiției/Avocatului Poporului de a lichida CpPT și instituirea unei noi formule a Mecanismului pentru Prevenirea Torturii.
Organizațiile semnatare consideră că la moment nu există vreo premisă pentru schimbarea competențelor MNPT, iar argumentele invocate de Oficiul Avocatului Poporului sunt inexacte sau chiar manipulatorii.
Existența unor neclarități în legislația în vigoare, nu justifică lichidarea CpPT. Organizarea și desfășurarea în ultimii trei ani a 75 de vizite (în toate tipurile de detenție), întocmirea a peste 50 de rapoarte cu peste 1000 de constatări și peste 700 de recomandări sistemice expediate în adresa instituțiilor vizate, combate ideea ineficienței și lipsei timpului dedicat activității de prevenire a torturii. Rapoartele Consiliului au stat la baza a cel puțin șapte cauze de câștig în fața CtEDO. Astfel, ipoteza ombudsmanului precum că formula „2+5” (doi ombudsman și cinci reprezentanți ai societății civile) nu s-a dovedit a fi eficientă în Republica Moldova, nu corespunde adevărului.
Candidații la funcția de membru al CpPT nu au mizat pe contribuția modestă a statului pentru vizitele efectuate sau alte activități pentru îndeplinirea mandatului său. A prevalat intenția de a îmbunătăți activitatea de monitorizare a locurilor de detenție și protecția persoanelor împotriva torturii și altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante. Astfel, lipsa de atractivitate din punct de vedere financiar este o afirmație manipulatorie.
Avocatul Poporului și Oficiul Avocatului Poporului își determină singuri domeniile prioritare de activitate. Astfel, nu este relevant să combatem afirmația precum că majoritatea vizitelor în locurile de detenție erau efectuate de Ombudsman și funcționarii instituției.
Asigurarea financiară și logistică a CpPT este o obligație care rezultă din Legea cu privire la Avocatul Poporului și asumată prin transpunerea în legislația națională a Protocolului opțional la Convenția ONU împotriva torturii. Până la moment, Curtea de Conturi sau alte instituții specializate din țară sau cu mandat internațional, nu au invocat că independența funcțională, operațională și financiară a Avocatul Poporului este afectată grav. Astfel, acest argument este o interpretare eronată și nu corespunde adevărului.
Conform art. 32 alin. (1) al Legii cu privire la Avocatul Poporului, membrii CpPT aleg în mod independent locurile care urmează să fie vizitate și persoanele cu care doresc să discute. Avocatul Poporului și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului decid în mod independent conținutul raportului anual de activitate. Astfel, nu corespunde adevărului afirmația precum că Avocatul Poporului și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului invocă că își pierd independența funcțională și decizională în sensul Principiilor de la Paris, având calitatea de membri ai unui organ colegial.
Instituțiile Consiliului Europei niciodată nu au constatat și nu au indicat ca un factor de risc retragerea statutului de acreditare în legătură cu activitatea CpPT. În opinia noastră, Oficiul Avocatului Poporului interpretează greșit normele legale referitoare la linia bugetară separată. Existența acesteia nu înseamnă acordarea unei autonomii financiare și operaționale complete CpPT, în partea ce ține de gestionarea cheltuielilor bugetare. Linia bugetară separată se referă doar la finanțarea activităților ce țin de mandatul Consiliului, reieșind din planul anual de activitate precum și deciziile ad-hoc de monitorizare a respectării drepturilor omului în locurile de detenție. Astfel, nu corespunde adevărului afirmația precum că este afectată independența și autonomia instituției în contextul Principiilor de la Paris și ar exista riscul pierderii statutului „A” obținut în urma recentei acreditări de către instituțiile Consiliului Europei.
Din contra, considerăm că implicarea societății civile în procesul de monitorizare a locurilor de detenție aduce valoare adăugată și crește credibilitatea întregului mecanism de protecție a persoanelor care se află în detenție. Înlocuirea unui mecanism funcțional și eficient, cu un sistem de prestări de servicii a consultanților din exterior pentru acest scop, ar compromite realizările obținute. De altfel, Avocatul Poporului și în situația actuală are posibilitatea contractării din afară a unor consultanți, fără să afecteze integritatea CpPT, nefiind necesară modificarea legislației în această privință.
Considerăm că încetarea mandatului membrilor CpPT și contractarea acestora în calitate de consultanți este o solicitare abuzivă, contrară legii și practicii constituționale. Orice mandat obținut prin lege nu poate fi încetat decât în circumstanțe speciale. În opinia noastră, astfel de circumstanțe nu există la moment.
Organizațiile semnatare solicită Ministerului Justiției să nu modifice prevederile actualei Legi cu privire la Avocatul Poporului în partea ce ține de mecanismul național pentru prevenirea torturii. Existența rapoartelor internaționale despre Legea Avocatului Poporului și a rapoartelor de evaluare întocmite de experții străini sunt suficiente pentru luarea unei decizii în acest sens.
În același timp, chemăm Oficiul Avocatului Poporului să se abțină de la interpretarea unilaterală și manipulatorie a circumstanțelor legate de activitatea Consiliului pentru Prevenirea Torturii. Considerăm că aceasta afectează imaginea și credibilitatea Mecanismului de prevenire a torturii.
Organizațiile semnatare:
Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM),
Asociația Promo-LEX,
Institutul pentru Drepturile Omului din Moldova (IDOM),
Fundația Est-Europeană (EEF),
Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii „Memoria” (RCTV Memoria),
Liga persoanelor care trăiesc cu HIV din Republica Moldova,
Asociația Națională a Bolnavilor de TB din Republica Moldova „SMIT”,
Amnesty International Moldova (AIM),
Uniunea pentru prevenirea HIV și Reducerea Riscurilor,
Centrul de Informații „GENDERDOC-M”,
Centrul de Sănătate și Dezvoltare Comunitară AFI: Act for Involvement,
Asociația Obștească „Casa Speranțelor”,
Transparency International Moldova (TI-Moldova),
Centrul pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități,
Centrul de Drept al Femeilor,
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD),
Asociația Obștească „Pentru Prezent și Viitor”
Centrul de informare în domeniul drepturilor omului (CIDO),
Doina Ioana Străisteanu, Avocată și Expertă în Drepturile Omului.
Centrul de Investigații Jurnalistice
Keystone Moldova
Inițiativa Pozitivă
Institutul de Politici Publice (IPP)
Asociația Presei Independente (API)
Ambasada Drepturilor Omului
Lista semnatarilor rămâne deschisă
Violența în bază de gen este un fenomen distructiv pentru victime, dar și un impediment grav în procesul de dezvoltare a societății. Pornind de la această premisă, Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii „Memoria”, Asociația Promo-LEX și Asociația Împotriva Violenței „Casa Mărioarei” au lansat astăzi, 17 iulie, Ghidul practic „Documentarea violenței în bază de gen”.
Autoarea Ghidului și Directoarea Executivă a RCTV Memoria, Ludmila Popovici, a menționat „Lucrarea reprezintă un instrument practic de lucru în procesul de documentare a violenței în bază de gen care descrie în detaliu problematica „ ... sper ca acest ghid să devină un instrument comun pentru cei care lucrează într-un domeniu atât de important dar și dificil în același timp, cum ar fi asistența victimelor violenței în familie. Acest ghid vine să completeze cadrul informațional și metodic existent și să sprijine inițiativele de îmbunătățire a situației cu privire la violența în bază de gen în Republica Moldova.”
Lucrarea oferă specialiștilor din diferite domenii informație mai amplă despre documentarea cazurilor de violență, care afectează toate domeniile vieții victimei – fizic, mintal, spiritual, economic, social, cultural. Pe de altă parte, ghidul oferă instituțiilor de învățământ, care pregătesc cadre sau asigură instruirea continuă, o viziune nouă și mai largă cu privire la violența în bază de gen, în special în ceea ce ține de centrarea pe victime și pe traume sau de abordarea interdisciplinară în asistența și documentarea cazurilor.
Nighina Azizov, Coordonatoarea domeniului eliminarea violenței față de femei în cadrul UN Women Moldova, prezentă la eveniment, a subliniat necesitatea unui astfel de ghid practic focalizat pe problemele cu care se confruntă victimele violenței în bază de gen. „ … acest document propune atât mecanisme cât și soluții, cel mai important este faptul că explică foarte clar anumite aspecte ce țin de starea psihologică a persoanei care a fost afectată de violență. Cu siguranță această lucrare va contribui la calitatea evaluării traumei în documentarea violenței în bază de gen.”
Ca urmare a experienței acumulate în cadrul RCTV „Memoria”, în cooperare cu Asociația Promo-LEX și alte ONG-uri care activează în domeniu, precum și urmare analizei experienței internaționale cu privire la necesitatea și modul de documentare a cazurilor de violență, autorii prezintă în ghid o serie de recomandări care completează concluziile îngrijorătoare.
„Prezentul ghid este la momentul actual cea mai bună lucrare de acest gen, deoarece conține descrierea, problematica și soluționarea tuturor aspectelor fenomenului de violență în bază de gen. De asemenea, ghidul este original și aplicabil pentru orice utilizator și cititor, dat fiind faptul că este scris într-un limbaj simplu, accesibil, iar conținutul oferă răspunsuri pentru orice specialist sau cercetător, care poate fi sau este antrenat în studierea fenomenului, în identificarea şi documentarea cazurilor de violență, în diagnosticarea și tratamentul consecințelor, precum şi în reintegrarea socială a victimelor,” a declarat recenzentul ghidului – dl Ion Cuvșinov, Doctor în științe medicale, Conferențiar, specialist în medicina legală.
În debutul evenimentului de prezentare a Ghidului practic „Documentarea violenței în bază de gen”, Olga Manole, Coordonatoare de Program, Asociației Promo-LEX, a menționat că: „Acest Ghid este parte a proiectului pe care l-am inițiat acum trei ani, prin intermediul acestuia încercăm să contribuim la diminuarea fenomenului, să contribuim la sporirea protecției victimelor violenței în bază de gen și bineînțeles, să contribuim la dezvoltarea capacitaților grupurilor profesionale și a societății civile în combaterea acestui fenomen.”
Ghidul a fost elaborat în cadrul proiectului „Promovarea respectării drepturilor femeilor în Moldova prin combaterea violenței în bază de gen”, implementat de Asociația „Promo-LEX”, Asociația Împotriva Violenței „Casa Mărioarei” și Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii „Memoria”. Proiect finanțat de Uniunea Europeană.
În perioada 27-28 iunie 2019, Asociația Promo-LEX și RCTV Memoria, au organizat două ateliere de instruire cu privire la intervenția Echipelor Multidisciplinare în prevenirea și combaterea violenței în familie. Agenda atelierelor a inclus subiecte precum: cadrul legal în domeniul prevenirii și combaterii violenței în familie, măsurile de protecție pentru victimele violenței, tragerea la răspundere a agresorilor, etica profesională în abordarea cazurilor de violență în bază de gen etc.
În cadrul atelierelor au participat 43 de asistenți sociali și 30 de reprezentanți ai Inspectoratului General de Poliție din raionul Fălești.
Atelierele au fost organizate de Asociația „Sat Modern”, în colaborare cu Consiliul Raional Fălești și DASPF Fălești, în cadrul Proiectului „Serviciul Asistență a Victimelor Violentei Domestice în r. Fălești” implementat cu suportul Asociației Promo-LEX, RCTV Memoria” și Asociatia Impotriva Violentei "Casa Marioarei", din sursele financiare ale European Union in the Republic of Moldova.
Copyright © 2014 MEMORIA
Design by
www.polygon-delta.com
This web site is made possible by the generous support of the American people through the United States Agency for International Development (USAID). The contents are the responsibility of RCTV Memoria and do not necessarily reflect the views of USAID or the United States Government.